Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Volt-e törve?

2020.10.01

A biztosítási statisztikák szerint az autók körülbelül felét már érte baleset, így azok többé-kevésbé megrongálódtak, köznyelven "eltörtek". Ezt szem előtt tartva érdekes érzés egy használt autókereskedő udvarán járni vagy online hirdetéseket nézni: minden második autót már javított. De vegyek-e törött autót?

10 tipp balesetes autó felismeréséreTörött autót érdemes venni

Vásárlás előtt érdemes alaposan megvizsgálni a kiválasztott autót. Bármennyire is érezzük, hogy megtaláltuk a valóságot vagy elértük a főnyereményt, legyünk gyanakvóak és ne siessünk döntést hozni. Olyan autót keresünk, amelynek hibáit előre tudjuk, és amely a vételárban is megjelenik, nemcsak a javítási költségekben. Nem minden korábban meghibásodott autó jelent potenciális veszélyforrást. Ezért a rejtett, szakszerűtlen javításokat különösen ki kell szűrni:

  1. Mossa meg az autót nappali fényben, hogy könnyebben észrevegye a hibákat. Szerencsére sok autókereskedő lemossa az eladásra kínált használt autókat, hogy még szebbek legyenek a vásárló szemében.
  2. Keresse meg az elemek színében látható különbségeket. Nézzük meg a távolból, először az árnyékok elválasztására, majd közelről "nézzünk be", hogy lássuk a dudorok és a nagyobb korrekciók nyomait.
  3. Vizsgálja meg a fényezést egy festékvastagság-mérővel, hogy megtalálja a javított, majd újrafestett elemeket. A gyári érték általában 80 és 200 mikron között van (ellenőrizze a gyári értékeket, mert a típusok között nagy különbségek lehetnek). Ha többé-kevésbé, akkor is eredeti lehet, de akkor az autóban mindenhol ugyanannak kell lennie, a különbségekre figyeljen fel!
  4. Ellenőrizze az illesztéseket. A karosszérián belül azonosaknak kell lenniük, a gyári értékeket nehéz megismételni. A ferde illesztések árulkodók.
  5. Ellenőrizze az ajtók záródását, ellenőrizze az illesztéseket és a gumik helyzetét. Ha elakadnak, akkor az alváz súlyosan deformálódhatott, és nem javították meg elég alaposan.
  6. Keresse meg a javítás jeleit a motortérben is. Néha a festék olyan helyen van, amelyik nem került a gyárba, de gyakrabban fordul elő, hogy kopás következik be. Például a csavarozott testrészek csavarjait színesre és egyenletesre kell festeni. Nagy koccanást jelezhet, ha nem a megfelelő speciális eszközzel húzták ki.
  7. Keressen törött hevedereket, ragasztót, barkácsolásra utaló alkatrészeket vagy nem odaillő plusz csavarokat a műanyag alkatrészek, például a fényszórók körül.
  8. Ellenőrizze a szélvédő eredeti állapotát, mindegyiknek azonos korúnak kell lennie egymás között és természetesen az autóval. A gyári szélvédő garnitúra csak néhány hónappal lehet idősebb az autó többi alkatrészénél.
  9. Álló helyzetben csavarja le a kormánykereket, és figyelje, hogy nem ropognak-e, furcsa zajok és ütközések vannak-e az alvázról, ami korábbi sérülésekre és olcsó javításokra utal.
  10. Ha valami gyanúsat talál, vigye az autót egy szervizbe, mielőtt aláírja a szerződést, és kérje a karosszéria állapotának felmérését. Ha a tulajdonos nem ért egyet, hagyja ott az autót.

Érdemes lehet törött autót venni

Természetesen jó vétel lehet, csak az elszenvedett károkat bele kell számolni a vételárba. A hibátlan, sértetlen állapot nagyszerű, de a szakszerű javítás helyreállíthatja az autó piaci értékét, és nem rövidíti le annak élettartamát. Másrészt figyelembe kell venni, hogy a magyar valóságban valóban egy profi javítás nem teljesen valószínű. Érdemes tehát körülnézni - minél nagyobb egy használt autó értéke, annál inkább.

A jármű károsodásának előzményeiről bárki érdeklődhet ügyfélkapuval vagy elektronikus személyi igazolvánnyal. A legtöbb márkaszerviz ad információt a saját hálózatának javításairól az alvázszám megadásával. Ha megvan a háttérinformáció, beszéljen a tulajdonosával vagy a kereskedővel, és próbáljon képet kapni arról, hogy egy sérült jármű valójában milyen előzményeken ment keresztül.

Ha az autót egy szakműhely javította meg egy biztosító költségén, gondolhatjuk, hogy a helyreállítás a gyári javítási technológiával befejeződött, amelynek eredménye eredeti állapotához közel áll. A kezdetektől megnyugtató, ha a biztosító nem minősítette az autót gazdasági kárra, de reálisnak tartotta a javítást: valószínűleg egy ilyen autó nem szenvedett túl súlyos ütközést vagy balesetet, amely drasztikusan veszélyeztette a szerkezeti elemek integritását.balesetes autó felismerése

Másrészt, ha az autót gazdasági totálkár miatt javították, vagy ha nincsenek megnyugtató nyilvántartások a javítás látható jeleiről, amelyek rétegvastagság mérővel láthatók, esetleg a motortérben, az autó alatt vagy a csomagtartó fedele alatt, akkor nagyon óvatosnak kell lennie. Számtalan rémtörténetet hallottunk olyan autókról, amelyeket két karambolos autóból raktak össze a papírok meghamisításával (zárhíd adattáblával, néhány négyzetcentiméternyi eredeti autó).

Vagy ahol az erősen deformálódott alváz-szerkezetet, amelyet számos EU-ország tiltott, húzatópaddal állítják helyre, mert a sérült teherhordó elem soha nem lesz olyan masszív javítási után, mint ahogy megtervezték, ami komoly biztonsági kockázatot jelent.

A leggyanúsabb autók megvásárlása előtt mindenképpen ajánlott egy független szakember vagy autószerelő állapotfelmérése. Ha kiderül, hogy az aktív és passzív biztonság is rendben van (vagy 100%-ban javítható), és komoly szerkezeti elem nem sérült meg, akkor természetesen a kisebb hibák és az esztétikai problémák nem indokolják a vásárlástól való visszalépést, és megkezdődhet az alkudozás az autóról.

A futómű, a fékek, a kormányzás, az elektronikus rendszer tűzvédelme és az alapvető teherhordó elemek épsége megfelelő működése kulcsfontosságú. Ha a koccanást követően a karosszéria várhatóan rozsdásodni kezd, és további javításokra szorul, vagy a műanyagok az utastérben lógnak egy kicsit, az autó alatt törött vagy hiányzó kötőelemek vannak, ezek a problémák a vásárlás után is javíthatók.

A lényeg csak annyi, hogy a várható költségeket áthárítsa az eladóra, mert egy törött autó kifogástalan autó árán történő megvásárlása soha nem lehet jó üzlet.

Sérült autó ellenőrzése

Érdekes, hogy az autó festett-e, de egy karcolás vagy akár egy ajtó cseréje nem jelenti azt, hogy életveszélyes körülményeknek tenné ki magát. Ezért a legfontosabb, hogy a részleteket megvizsgálva pontos képet kapjunk arról, hogy mit és miért csiszoltak. Nem lenne baj, ha a kereskedő teljes állapotlappal várna, nyugaton készülnek már arra, hogy tájékoztassák az ügyfeleket. Ha igen, azonnal láthatja, mit láttak a szakemberek az autóban, és mi volt esetleg a gond a járművel.

1. Külső elemek rétegvastagság-mérése

Első lépésként meg kell mérni a karosszéria elemeit a klasszikus bevonat vastagságmérő segítségével. Javasoljuk, hogy legalább 2-3 helyen mérjen meg egy elemet a korábbi javítások feltárása végett. A gyári elemek vastagsága jellemzően 100 és 200 mikrométer között van, a szakmailag újrafestettek pedig 200 és 350 mikrométer közötti vastagságúak.

Itt meg kell jegyezni, hogy különbségek vannak a gyári festékvastagságok között. A japán autók festése vékonyabb például. A konkrét típusokkal kapcsolatban érdeklődjön +36 70 352 1562.

2. Ügyeljen a nem látványos részletekre!

Ha nincs fénykép vagy más dokumentum, amely igazolja az autó korábbi károsodását, érdemes azonnal belemenni a részletekbe. Lehet, hogy a sárvédő belsejéből hiányzik egy apró gumitömítés, amely egy másik elemet a helyén tart? Nincs a helyén a kéder gumi?Ezek a kicsi, sokak számára érdektelen részletek megmutatják, hogy egy adott jármű milyen sérüléseket szenvedhetett a múltban.

Minden tömítés, hézag tökéletes lehet, az avatatlan szemek nem mondják meg semmiből, hogy az autó valaha is járt festőműhelyben. A gumitömítésen lévő kis maszkolási hiba erre utaló jel lehet. Ha részletesen megnézi az ember, úgy tűnik, hogy fújt, de még mindig elégedett vagyok az eredménnyel.

3. Ne hagyjon ki vizsgálatot!

Amikor körülnézett az autóban, és mindent rendben talált, lengesse meg egy szakértő általi átvizsgálás lehetőségét a kereskedőnek. Ha könnyedén belemegy az esetleges autó állapotfelmérésbe, akkor az már jó jel, és van rá esély, hogy nem vásárol "roncsot".

Sokat spóroltam

Nem akarom azt mondani, hogy 2 vagy akár 3 autóból is meg kell lehet javítani a sérült alkatrészeket. De ha megfelelően eltüntetik a nyomokat, az autó kiváló állapotúnak tűnhet, és megfelel minden gyári előírásnak.

Ettől függetlenül kiváló alkut köthet sérült autónál is! Több százezer forintot jelentett számomra egy már csiszolt és sértetlen autó vásárlása. Tehát egy sértetlen autó jó dolog. Ha megengedheti magának, válasszon mégis olyat. Ha viszont nem, ne essen kétségbe, egyetlen apró hiba nem a világ vége! Nem mindegy viszont a mértéke! Ha időt szán rá, jó áron jót kaphat anélkül, hogy veszélyeztetné saját és utasai életét!